Smash Return

Voorbereidingsfase

Beginsituatie
Uitgangshouding – Nog actiever; voeten meer gespreid, gewicht op de voorvoeten, knieen dieper gebogen, bovenlichaam licht voorover gebogen, hoofd rechtop, racket met gebogen arm (hoog) voor je houden.
Uitgangspositie
– Starten vanaf de basis (= 1,5meter achter de servicelijn op de middenlijn), maar een iets grotere afstand tot het net mag i.v.m. het vergroten van de reactietijd.
Greep
– Shake hands; racket een hand geven als het blad dwars op de vloer staat.
– Racketsteel en onderarm lopen min of meer in elkaars verlengde.
– Ontspannen vasthouden, vingers licht gespreid, wijsvinger in pistool trekkers greep, alle vingers om de grip.
Slagvoorbereiding
1e lichaamsdraaiing
Schouder -as blijft min of meer parallel aan het net zowel bij fh als bh.


Voetenwerk
I.v.m. het vergroten van de reactie snelheid, kan er een wat grotere afstand tot het net worden gekozen t.o.v. de uitgangspositie, waarbij de ene voet iets voor de ander kan staan.

Armactie
Racket wordt via kortste weg achter de shuttle gebracht.


Balansarm
Helpt bij het bewaren van de balans door contrair te bewegen aan slagarm.

Hoofdfase

Raakzone
Armactie
Weinig tot geen; blokken en sturen van de shuttle, zodat deze laag en kort wordt verwerkt.


Raakpunt
Duidelijk (schuin) voor het lichaam.


2e lichaamsdraaiing
Blijft min of meer frontaal.

Gewichtsoverdracht
Tijdens het blokken van de shuttle blijft het gewicht op de voorvoeten

Eindfase

Einde van de slag
Racketstand
Racket gaat na het raken van de shuttle weer terug naar de uitgangshouding.Balans
Door de nog actievere uitgangshouding blijft de balans voor en tijdens het raken bewaard en kan sneller worden hersteld naar de basis.


Herstel
Terugstappen naar de uitgangshouding.

Direct aan de slag