Clear (bh)

Voor leerlingen in het onderwijs is de bh-clear vaak te moeilijk om de shuttle diep weg te slaan en kan beter gekozen worden voor de bh-drop.

Voorbereidingsfase

Beginsituatie

Uitgangshouding

Voeten gespreid en gewicht op de voorvoeten, door je knieen, bovenlichaam licht voorover gebogen, hoofd rechtop, racket met gebogen arm (hoog) voor je houden.
Uitgangspositie
Starten vanaf de basis (= 1,5meter achter de servicelijn op de middenlijn).

Greep
Backhandgreep: de duim wordt achter het racket geplaatst (brede kant van grip).
Shake-hands-greep kan ook, maar duim erachter biedt extra mogelijkheden tot versnellen.

Slagvoorbereiding (1e lichaamsdraaiing)
Schouderas draait erg ver in, je eindigt met de rug parallel aan het net.

Voetenwerk
Indraaien door linkervoet weg te zetten naar achter, zodat er naar achter kan worden verplaatst in 2 of 4 stappen (blijf over schouder kijken naar de shuttle!).
Het gewicht staat op of gaat naar het rechter been aan het einde van de achterzwaai.

Armactie
Arm buigt voor het lichaam en proneert waarbij de elleboog schuin naar het plafond wijst en het racket min of meer naar de vloer wijst.

Balansarm
Helpt bij het bewaren van de balans, compenseert bewegingen van de slagarm vaak tegengesteld.

Hoofdfase

Raakzone

Armactie
De slagarm wordt explosief gestrekt terwijl de onderarm supineert.
Arm wordt niet afgeremd naar raakpunt toe (verschil bh drop).

Raakpunt
Zo hoog mogelijk met een (licht) geopend blad, zodat de shuttle stijgend weggaat.
2e lichaamsdraaiing
Tijdens de slag weinig rotatie van de romp.

Gewichtsoverdracht
Tijdens de slag wordt het gewicht verplaatst naar het achterste been, slaan en stappen vallen vaak samen. – Llichaam strekt zich opwaarts uit.

Eindfase

Waar eindigt het racket?

Racketstand
Racket zwaait verder door dan bij de bh drop, maar arm zwaait ook nu niet door.

Balans
Dynamische balans die start met gewichtsverplaatsing van rechter naar linkerbeen.

Herstel
Tijdens en na het raken van de shuttle zet het rechterbeen af en wordt er via draaiing over de linkervoet teruggedraaid in de richting van het net en in 2 of 4 stappen teruggekeerd naar de basispositie.

Direct aan de slag